30 Ekim 2014 Perşembe

Hanım Dilendi Bey Beğendi







Pek sevdiğim arkadaşlarım bir süredir bu motiflerden örüyor. Büyükanne kareleri olarak  da bilinen bu motifin adını "hanım dilendi bey beğendi" olarak bilirim. Anısı da çok gideni rahmetle anmaya sebep.

1971 yılı yazında çok sevdiğimiz kat komşumuz İrfan Teyze' yi bir trafik kazasıyla kaybettik. Annem üzüntüden uzun süre kendine gelemediyse de pek akıllı bir kadın olduğundan elini aklını meşgul etmek adına o zamana kadar eline almadığı tığı alıp bu motiflerden örmeye başladı. O yıllarda şimdiki gibi hazır alınmıyor herşey. Bizim ev beş çocuklu, dolayısı ile artan yün bol. Dolaplar karıştırıldı, yünler bulundu, çerçeve için siyah orlon alındı ve başladı örmeye. Araya bizim kazaklar gire gire kaç yılda bitirdi hatırlamıyorum ama sonuçta elimizde çift kişilik koca bir yatak örtüsü vardı rengarenk.

O örtüden hatırladığım oturma odasının ortası boşaltılıp serilen bir çarşafın üzerinde babamın motifleri yerleştirmesi, bir de üç ay süren hastalığım sırasında yanımda refakatçi kalırken kendi yatağının üzerine örtmesi. Hastane odasında bile yatak toplayıp üzerini evden getirdiği örtüyle süsleyebilen bir kadındır annem.

Annem  örtüsüne baktıkça eminim ördüğü bütün o yılların anılarını hatırlıyordur her motifle tek tek. Kuzu benden battaniye isteyince başladım ben de örmeye. Başladı bile anılar motiflere işlemeye. Cumhuriyet bayramı, babamın yedi yıldır yokluğu, özlemi, 18 kömür işçisi.. İyi anılarla biter inşallah. İyi günlerde kullanılır.

6 yorum:

  1. Benim bu motiflerden bir elbisem vardı çiğdem. 13 yaşındaydım belki de 12. Komşumuz Semra ablaya annesi örmüştü, ben de pek beğenmiştim, annem bana da ördü sonra. Siyan zemin üstünde renk renk motifler. Annem trikotajcılara gidip artık ipler satın alırdı. Hiç bir motif birbirinin aynı değildi. Hep zayıf bir çocuk olduğumdan iyice mini etek olana kadar uzun süre giydim. Sonra şal yaptım, daha sonra da yastık. Sizler örüp durdukça ben hep Yenimahalle'ye, Semra ablalara, anneme gidip geldim. Kolay gelsin, iyi anılarla örülsün. Bir de öpücük :)

    YanıtlaSil
  2. Sağol Nurşen' cim ne yakışmış ama o elbise sana. O zamandan zevkliymişsin. Ören eller nur dolsun.

    YanıtlaSil
  3. Bu motifin bir nesil üzerinde ne güzel etkisi, harika anıları vardır. Bana da çocukluğumu, ilkgençliğimi anımsatır. Teyzemin bu motifi dantele uyarlaması, benim öğrenmeye çalışmam, kocaman bir masa örtüsü veya yatak örtüsü haline getirişimiz.... Vay be ne günlerdi. Yakında ben de başlamalıyım bu motiflere. Yıllara yayılan motifler biriktirmeli ve sonra yaşlanınca dizlerime örtüp, kucağımda torunlarımı sevmeliyim :) Anca biter o zamana :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Başlanan iş er geç bitiyor zaten. Tatlı anılarla örüp kullanın. :)

      Sil